Przedszkole Integracyjne w Kwidzynie
Przedszkole Integracyjne na mapie |
---|

Informacje o przedszkolu
Przedszkole znajduje się przy ul.Kościuszki 31 w Kwidzynie.
Przedszkole jest placówką publiczną prowadzoną przez gminę Miejską Kwidzyn dla dzieci zdrowych w wieku od 3 do 6 lat, dla dzieci niepełnosprawnych w wieku od 3 do 10 roku życia. Jako pierwsza tego typu placówka zaistniało w województwie elbląskim. Pierwszy krok w kierunku integracji poczyniono w 1987 roku tworząc na terenie placówki grupy specjalne.
Biorąc pod uwagę zapotrzebowanie społeczne w roku 1993 przekształcono Przedszkole Nr 11 w Przedszkole Integracyjne, które pracuje w oparciu o program autorski "Wychowanie i nauczanie integracyjne". Przedszkole zapewnia opiekę pedagogiczno -społeczną, poszerzone oferty edukacyjne oparte na doborze indywidualnych i grupowych programów terapeutyczno -stymulujących.
Misją przedszkola jest: "Tworzyć warunki do Edukacji dla Wszystkich szczególnie dla najsłabszych i będących w największej potrzebie. We współpracy z Rodzicami stwarzać im prawo i warunki do konsultacji w sprawie form nauczania najlepiej odpowiadających potrzebom, warunkom i aspiracjom ich dzieci".
Placówka obecnie liczy 5 oddziałów integracyjnych, do których corocznie uczęszcza ok. 140 dzieci, w tym od 20 do 25 dzieci niepełnosprawnych.
Standard przedszkola
- Gabinet rehabilitacyjny z salą do fizykoterapii i masażu;
- Sala gimnastyczna;
- Basen rehabilitacyjny;
- Gabinety specjalistyczne: psychologiczny, logopedyczny, terapeutyczny, lekarski;
- Sprzęt do przemieszczania się: wózki inwalidzkie itp.;
- Łazienki dziecięce, zaplecze kuchenne, ogród;
- W celu umożliwienia przemieszczania się dzieci między kondygnacjami zainstalowano krzesełko przyschodowe.
Do grup integracyjnych uczęszczają dzieci o różnym typie niepełnosprawności między innymi z mózgowym porażeniem dziecięcym, upośledzeniem umysłowym, z niedosłuchem, z niepełnosprawnością sprzężoną, z zespołem Downa, epilepsją, niepełnosprawne ruchowo, z autyzmem, przewlekle chore. Integracja w przedszkolu to kontakt dzieci zdrowych i niepełnosprawnych w grupach rówieśniczych. Dzieci niezależnie od swoich możliwości fizycznych i psychicznych uczestniczą we wspólnych zajęciach, zabawach, mogą się nawzajem od siebie uczyć i zdobywać nowe umiejętności.
W roku 1999 Przedszkole zostało wyróżnione przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Dyrektor przedszkola, za osiągnięcia w dziedzinie kształcenia integracyjnego otrzymała z MEN tytuł i odznakę Promotora Reformy Edukacji. Placówka weszła w poczet krajowych liderów integracji.
W 2004 roku przedszkole ponownie uznano Krajowym Liderem Integracji za wieloletnie, nowatorskie działania na rzecz wspierania dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny w lokalnym środowisku.
Placówkę reprezentowano w Belgii w ramach Europejskich Projektów Edukacyjnych promujących zawodowy rozwój nauczycieli "Sokrates Comenius 3.2".
Corocznie na terenie przedszkola organizowane są praktyki studenckie oraz działania informacyjno -szkoleniowe dla pracowników oświaty, dyrektorów i nauczycieli z różnych miast Polski. Wielokrotnie prezentowano dorobek placówki w ramach spotkań krajowych liderów integracji oraz gości z kraju i zagranicy odwiedzających przedszkole. W ostatnim okresie naszej pracy przyglądali się goście z Anglii, Niemiec, Ukrainy. Przedszkole uczestniczy w krajowych i międzynarodowych konferencjach oświatowych poświęconych integracji. Przedszkole promuje prawa osób niepełnosprawnych w ramach corocznych obchodów Tygodnia Walki o Równe Prawa Osób Niepełnosprawnych. Brało aktywny udział w akcji "Dar Serca" organizowanej przez Szkołę Podstawową Nr 6 z klasami integracyjnymi.
W 2003 roku przedszkole było organizatorem integracyjnej imprezy plenerowej dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym z miasta Kwidzyna. W trosce o podwyższenie jakości pracy przedszkole przystąpiło do uzyskania Pomorskiego Certyfikatu Jakości Edukacyjnej w dziedzinie oceny przebiegu kształcenia, zabezpieczenia potrzeb rozwojowych dzieci, opieki i profilaktyki, współpracy z rodzicami.
Kadra pedagogiczno -terapeutyczna przedszkola liczy 15 osób w tym 10 nauczycieli wychowania przedszkolnego i 5 specjalistów -pedagog specjalny, logopeda, rehabilitant, fizjoterapeuta, instruktor hipoterapii oraz psycholog na zapotrzebowanie. Wybrane dziedziny edukacyjne wypracowane przez liderów zespołu pedagogiczno -terapeutycznego.
W skład programu rehabilitacyjno-terapeutycznego przedszkola wchodzi:
- Opieka logopedyczna -logopeda obejmuje swoja opieka dzieci z zaburzeniami wymowy. Diagnozuje zaburzenia i ustala odpowiednie formy pracy, prowadzi ćwiczenia oddechowe, usprawnia narządy mowy, kształci słuch fonematycznych, prowadzi zajęcia indywidualne i grupowe;
- Nauczania zindywidualizowane -jest to nauczanie skierowane do dzieci, które nie zostały zakwalifikowane do nauczania integracyjnego, pedagog specjalny prowadzi stymulację rozwoju umysłowego tych dzieci, usprawnia ich funkcje percepcyjno -motoryczne.
- Terapia pedagogiczna -skierowana jest do dzieci z zaburzeniami parcjalnymi wymagającymi indywidualnego wsparcia, głównym celem jest usprawnienie zaburzonych funkcji.
- Rehabilitacja -rehabilitant obejmuje swoją opieką dzieci niepełnosprawne ruchowo oraz z wadami postawy prowadząc ćwiczenia indywidualne, gimnastykę korekcyjną, masaże lecznicze, hydroterapię -ćwiczenia w wodzie (posiadamy własny basen)
- Hipoterapia -instruktor hipoterapii prowadzi rehabilitację dzieci niepełnosprawnych ruchowo zaś dzieci zdrowe uczy elementów jazdy konnej.
Przedszkole Integracyjne w Kwidzynie oprócz realizacji podstaw programowych wyznaczonych przez Ministerstwo Edukacji, proponuje szereg metod wspierających rozwój dzieci.
Metody wspierające nauczanie integracyjne to między innymi:
- Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne -celem tych zajęć jest rozwijanie aktywności ruchowej, pokonywanie trudności i lęków. Opracowany system ćwiczeń wywodzi się z naturalnych potrzeb dziecka, zaspakajanych w kontekście z dorosłymi.
- Metoda Dobrego Startu -głównym założeniem tej metody jest jednoczesne usprawnianie funkcji słuchowych, wzrokowych i dotykowo-ruchowych. Pozwala na stymulowanie prawidłowego rozwoju dziecka oraz ułatwia rehabilitację w przypadku zaburzeń rozwojowych, przygotowuje dziecko do nauki czytania i pisania.
- Elementy wczesnej nauki czytania i pisania wg prof. Rocławskiego -metoda przygotowująca dzieci do czytania i pisania poprzez zindywidualizowane ćwiczenia służące ogólnemu rozwojowi umysłowemu, emocjonalnemu i społecznemu.
- Elementy muzykoterapii z relaksacją -celem zajęć jest dostarczenie dzieciom przyjemności i uczenia radości podczas kontaktu z muzyką, kształcenie wrażliwości i wyobraźni muzycznej. Relaks zaś ma na celu rozładowanie napięć, uspokojenie, odprężenie fizyczne i psychiczne oraz regeneracje sił dziecka.
DODATKOWE OFERTY PRACY Z DZIEĆMI TO:
- Zajęcia komputerowe
- Nauka tańca towarzyskiego
- Rytmika
- Basen
- Nauka języka angielskiego
- Zajęcia szachowe
Dzieci niepełnosprawne mają możliwość dalszej edukacji w klasach integracyjnych Szkoły Podstawowej Nr 6 w Kwidzynie. Przedszkole i szkoła wypracowało w tym
zakresie zasady współpracy na rzecz dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz złagodzenia przejścia na poziomie różnych systemów edukacji w
przedszkolu i szkole. Głównym celem jest wspólne wspieranie rozwoju dziecka, a zwłaszcza tych jego sprawności, które są szczególnie ważne w nauce i edukacji
społecznej.
Kontakt
tel. 055 2793235
e-mail: z.wisniewska@integracyjne-kwidzyn.4bip.pl