Linia kolejowa Kwidzyn-Kisielice
Linia 21: | Linia 21: | ||
[[grafika:Kwidzyn_kisielice_biskupiecpommiasto_3071944_1945_186.jpg|thumb|450px|right|Rozkład jazdy z roku 1944/45]] | [[grafika:Kwidzyn_kisielice_biskupiecpommiasto_3071944_1945_186.jpg|thumb|450px|right|Rozkład jazdy z roku 1944/45]] | ||
− | |||
Do najciekawszych obiektów inżynierskich na trasie zaliczyć można na pewno most nad rzeką [[Liwa|Liwą]] znajdujący się w pobliżu stacji benzynowej Orlen w [[Kwidzyn|Kwidzynie]]. Na planowane wysadzenie mostu wskazują komory minerskie znajdujące w środkowych filarach. Most ten, choć mogłoby się wydawać, nie został wysadzony ani „zarwany”. Część nasypu została rozebrana, a jedna z kwidzyńskich firm przebudowująca ulicę Słowackiego zagospodarowała ziemię z nasypu jako darmowe źródło kruszywa, żwir natomiast został wykorzystany do budowy osiedla Zatorze II. | Do najciekawszych obiektów inżynierskich na trasie zaliczyć można na pewno most nad rzeką [[Liwa|Liwą]] znajdujący się w pobliżu stacji benzynowej Orlen w [[Kwidzyn|Kwidzynie]]. Na planowane wysadzenie mostu wskazują komory minerskie znajdujące w środkowych filarach. Most ten, choć mogłoby się wydawać, nie został wysadzony ani „zarwany”. Część nasypu została rozebrana, a jedna z kwidzyńskich firm przebudowująca ulicę Słowackiego zagospodarowała ziemię z nasypu jako darmowe źródło kruszywa, żwir natomiast został wykorzystany do budowy osiedla Zatorze II. | ||
Na całej trasie ocalały jeszcze dwa wiadukty w [[Krzykosy|Krzykosach]] i Limży, oraz jeden ceglany łukowy most na Gardędze. Nie ocalały wiadukty w [[Klecewo|Klecewie]] | Na całej trasie ocalały jeszcze dwa wiadukty w [[Krzykosy|Krzykosach]] i Limży, oraz jeden ceglany łukowy most na Gardędze. Nie ocalały wiadukty w [[Klecewo|Klecewie]] | ||
[[Kategoria:Koleje w powiecie kwidzyńskim]] | [[Kategoria:Koleje w powiecie kwidzyńskim]] |
Wersja z 13:53, 25 mar 2008
Linia kolejowa Kwidzyn - Kisielice została wybudowana przez Pruskie Koleje Państwowe z upoważnienia z dnia 3.07.1896 r. Otwarcie nastąpiło 15.01.1900 roku. Była to linia jednotorowa znaczenia lokalnego o normalanym rozstawie szyn. Jej długość wynosiła 28,6 km. Na trasie powstały następujące stacje:
- . Miłosna (Liebenthal) – na 3 km trasy,
- . Krzykosy (Kröxen) – 8,4 km,
- . Rozajny Wielkie (Gross Rosainen) – 13,6 km,
- . Wilkowo (Wilkau) – 20, 2 km,
- . Łodygowo(Ludwigsdorf) – 23,7 km.
Według rozkładów z 1903 roku pociąg jechał 56 minut.
Z dniem 1.01. 1945 linia została zamknięta dla ruchu pasażerskiego. Także w styczniu 1945 wysadzono most na rzece Gardędze koło Wilkowa. Niewiele później, bo prawdopodobnie w maju lub czerwcu wspomnianego roku została ona rozebrana przez Armię Czerwoną na odcinku Kisielice – Krzykosy (prawdopodobnie razem ze stacją), stąd dopisek w rozkładzie jazdy z 1946 r. „Na odcinku Kisielice – Kwidzyn pociągi na razie nie kursują”.
W końcu lat 40-tych XX wieku był plan odbudowy, ułożono nawet rozkład jazdy, ale zabrakło funduszy.
Istniejący do lat 50-tych 8 km odcinek był jeszcze wykorzystywany jako bocznica, m.in. na Miłosną odstawiano stare wagony. Później 8 km odcinek skrócono do stacji Miłosna, a około 1971 roku kiedy budowano bocznicę do Celulozy rozebrano dalszą część, tak że obecnie zostało tylko około 2 km (licząc od osi stacji).
Nad dzisiejszą ulicą Sportową znajdywał się stalowy wiadukt. Przebiegał on ukośnie do osi drogi i był prostą konstrukcją belkową nitowaną, opartą na ceglanych przyczółkach. Niektórzy kwidzynianie jeszcze go pamiętają. Wraz z rozbudową miasta w celu poprawienia widoczności rozebrano go w całości wraz z przyczółkami i fragmentami nasypu, prawdopodobnie w latach 1986-1989.
Zachowały się skany rozkładów jazdy pociągów na tej linii z roku 1903, 1944 i 1946.
Do najciekawszych obiektów inżynierskich na trasie zaliczyć można na pewno most nad rzeką Liwą znajdujący się w pobliżu stacji benzynowej Orlen w Kwidzynie. Na planowane wysadzenie mostu wskazują komory minerskie znajdujące w środkowych filarach. Most ten, choć mogłoby się wydawać, nie został wysadzony ani „zarwany”. Część nasypu została rozebrana, a jedna z kwidzyńskich firm przebudowująca ulicę Słowackiego zagospodarowała ziemię z nasypu jako darmowe źródło kruszywa, żwir natomiast został wykorzystany do budowy osiedla Zatorze II. Na całej trasie ocalały jeszcze dwa wiadukty w Krzykosach i Limży, oraz jeden ceglany łukowy most na Gardędze. Nie ocalały wiadukty w Klecewie