Linia kolejowa Kwidzyn-Kisielice
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | Linia kolejowa Kwidzyn - Kisielice została wybudowana przez Pruskie Koleje Państwowe z upoważnienia z dnia 3.07.1896 r. Otwarcie nastąpiło 15.01.1900 roku. Była to linia jednotorowa znaczenia lokalnego o normlanym rozstawie szyn. Jej długość wynosiła 28,6 km. Na trasie powstały następujące stacje: | + | Linia kolejowa [[Kwidzyn]] - Kisielice została wybudowana przez Pruskie Koleje Państwowe z upoważnienia z dnia 3.07.1896 r. Otwarcie nastąpiło 15.01.1900 roku. Była to linia jednotorowa znaczenia lokalnego o normlanym rozstawie szyn. Jej długość wynosiła 28,6 km. Na trasie powstały następujące stacje: |
− | #. Miłosna (Liebenthal) – na 3 km trasy, | + | #. [[Miłosna]] (Liebenthal) – na 3 km trasy, |
− | #. Krzykosy (Kröxen) – 8,4 km, | + | #. [[Krzykosy]] (Kröxen) – 8,4 km, |
− | #. Rozajny Wielkie (Gross Rosainen) – 13,6 km, | + | #. [[Rozajny Wielkie]] (Gross Rosainen) – 13,6 km, |
#. Wilkowo (Wilkau) – 20, 2 km, | #. Wilkowo (Wilkau) – 20, 2 km, | ||
#. Łodygowo (Ludwigsdorf) – 23,7 km. | #. Łodygowo (Ludwigsdorf) – 23,7 km. | ||
Linia 8: | Linia 8: | ||
Według rozkładów z 1903 roku pociąg jechał 56 minut. | Według rozkładów z 1903 roku pociąg jechał 56 minut. | ||
− | Z dniem 1.01. 1945 linia została zamknięta dla ruchu pasażerskiego. Także w styczniu 1945 wysadzono most na Gardędze koło Wilkowa. Niewiele później, bo prawdopodobnie w maju | + | Z dniem 1.01. 1945 linia została zamknięta dla ruchu pasażerskiego. Także w styczniu 1945 wysadzono most na rzece Gardędze koło Wilkowa. Niewiele później, bo prawdopodobnie w maju lub czerwcu wspomnianego roku została ona rozebrana przez Armię Czerwoną na odcinku Kisielice – Krzykosy (prawdopodobnie razem ze stacją), stąd dopisek w rozkładzie jazdy z 1946 r. „Na odcinku Kisielice – Kwidzyn pociągi na razie nie kursują”. |
W końcu lat 40-tych XX wieku był plan odbudowy, ułożono nawet rozkład jazdy, ale zabrakło funduszy. | W końcu lat 40-tych XX wieku był plan odbudowy, ułożono nawet rozkład jazdy, ale zabrakło funduszy. | ||
− | Istniejący do lat 50-tych 8 km odcinek był jeszcze wykorzystywany jako bocznica, m.in. na Miłosną odstawiano stare wagony. Później | + | Istniejący do lat 50-tych 8 km odcinek był jeszcze wykorzystywany jako bocznica, m.in. na Miłosną odstawiano stare wagony. Później 8 km odcinek skrócono do stacji Miłosna, a około 1973 roku kiedy budowano bocznicę do Celulozy rozebrano dalszą część, że obecnie zostało tylko około 2 km (licząc od osi stacji). |
Nad dzisiejszą ulicą Sportową znajdywał się stalowy wiadukt. Przebiegał on ukośnie do osi drogi i był prostą konstrukcją belkową nitowaną, opartą na ceglanych przyczółkach. Niektórzy kwidzynianie jeszcze go pamiętają. Wraz z rozbudową miasta w celu poprawienia widoczności rozebrano go w całości wraz z przyczółkami i fragmentami nasypu, prawdopodobnie w latach 1986-1989. | Nad dzisiejszą ulicą Sportową znajdywał się stalowy wiadukt. Przebiegał on ukośnie do osi drogi i był prostą konstrukcją belkową nitowaną, opartą na ceglanych przyczółkach. Niektórzy kwidzynianie jeszcze go pamiętają. Wraz z rozbudową miasta w celu poprawienia widoczności rozebrano go w całości wraz z przyczółkami i fragmentami nasypu, prawdopodobnie w latach 1986-1989. | ||
Zachowały się skany rozkładów jazdy pociągów na tej linii z roku 1903, 1944 i 1946. | Zachowały się skany rozkładów jazdy pociągów na tej linii z roku 1903, 1944 i 1946. | ||
− | (Trzeba te skany tu wstawić - póki co nie umiem - Bombka) | + | |
− | http://forum.e-kwidzyn.pl/viewtopic.php?t=404&postdays=0&postorder=asc&start=15 | + | '''(Trzeba te skany tu wstawić - póki co nie umiem - Bombka) |
+ | http://forum.e-kwidzyn.pl/viewtopic.php?t=404&postdays=0&postorder=asc&start=15''' | ||
Do najciekawszych obiektów na trasie zaliczyć można na pewno most nad rzeką Liwą znajdujący się w pobliżu stacji Orlen. Most ma oryginalną, istniejącą dziś tylko szczątkowo balustradę. Most ten, choć mogłoby się wydawać, nie został wysadzony ani „zarwany”. Część nasypu została rozebrana, a jedna z kwidzyńskich firm przebudowująca ulicę Słowackiego zagospodarowała ziemię z nasypu jako darmowe źródło kruszywa, żwir natomiast został wykorzystany do budowy osiedla Zatorze II. | Do najciekawszych obiektów na trasie zaliczyć można na pewno most nad rzeką Liwą znajdujący się w pobliżu stacji Orlen. Most ma oryginalną, istniejącą dziś tylko szczątkowo balustradę. Most ten, choć mogłoby się wydawać, nie został wysadzony ani „zarwany”. Część nasypu została rozebrana, a jedna z kwidzyńskich firm przebudowująca ulicę Słowackiego zagospodarowała ziemię z nasypu jako darmowe źródło kruszywa, żwir natomiast został wykorzystany do budowy osiedla Zatorze II. | ||
[[Kategoria:Koleje w powiecie kwidzyńskim]] | [[Kategoria:Koleje w powiecie kwidzyńskim]] |
Wersja z 12:59, 14 mar 2008
Linia kolejowa Kwidzyn - Kisielice została wybudowana przez Pruskie Koleje Państwowe z upoważnienia z dnia 3.07.1896 r. Otwarcie nastąpiło 15.01.1900 roku. Była to linia jednotorowa znaczenia lokalnego o normlanym rozstawie szyn. Jej długość wynosiła 28,6 km. Na trasie powstały następujące stacje:
- . Miłosna (Liebenthal) – na 3 km trasy,
- . Krzykosy (Kröxen) – 8,4 km,
- . Rozajny Wielkie (Gross Rosainen) – 13,6 km,
- . Wilkowo (Wilkau) – 20, 2 km,
- . Łodygowo (Ludwigsdorf) – 23,7 km.
Według rozkładów z 1903 roku pociąg jechał 56 minut.
Z dniem 1.01. 1945 linia została zamknięta dla ruchu pasażerskiego. Także w styczniu 1945 wysadzono most na rzece Gardędze koło Wilkowa. Niewiele później, bo prawdopodobnie w maju lub czerwcu wspomnianego roku została ona rozebrana przez Armię Czerwoną na odcinku Kisielice – Krzykosy (prawdopodobnie razem ze stacją), stąd dopisek w rozkładzie jazdy z 1946 r. „Na odcinku Kisielice – Kwidzyn pociągi na razie nie kursują”.
W końcu lat 40-tych XX wieku był plan odbudowy, ułożono nawet rozkład jazdy, ale zabrakło funduszy.
Istniejący do lat 50-tych 8 km odcinek był jeszcze wykorzystywany jako bocznica, m.in. na Miłosną odstawiano stare wagony. Później 8 km odcinek skrócono do stacji Miłosna, a około 1973 roku kiedy budowano bocznicę do Celulozy rozebrano dalszą część, że obecnie zostało tylko około 2 km (licząc od osi stacji).
Nad dzisiejszą ulicą Sportową znajdywał się stalowy wiadukt. Przebiegał on ukośnie do osi drogi i był prostą konstrukcją belkową nitowaną, opartą na ceglanych przyczółkach. Niektórzy kwidzynianie jeszcze go pamiętają. Wraz z rozbudową miasta w celu poprawienia widoczności rozebrano go w całości wraz z przyczółkami i fragmentami nasypu, prawdopodobnie w latach 1986-1989.
Zachowały się skany rozkładów jazdy pociągów na tej linii z roku 1903, 1944 i 1946.
(Trzeba te skany tu wstawić - póki co nie umiem - Bombka) http://forum.e-kwidzyn.pl/viewtopic.php?t=404&postdays=0&postorder=asc&start=15
Do najciekawszych obiektów na trasie zaliczyć można na pewno most nad rzeką Liwą znajdujący się w pobliżu stacji Orlen. Most ma oryginalną, istniejącą dziś tylko szczątkowo balustradę. Most ten, choć mogłoby się wydawać, nie został wysadzony ani „zarwany”. Część nasypu została rozebrana, a jedna z kwidzyńskich firm przebudowująca ulicę Słowackiego zagospodarowała ziemię z nasypu jako darmowe źródło kruszywa, żwir natomiast został wykorzystany do budowy osiedla Zatorze II.