Linia kolejowa Kwidzyn-Kisielice

Z Kwidzynopedia - encyklopedia e-kwidzyn
(Różnice między wersjami)
Linia 1: Linia 1:
Linia kolejowa Kwidzyn - Kisielice została wybudowana przez Pruskie Koleje Państwowe z upoważnienia z dnia 3.07.1896 r. Otwarcie nastąpiło 15.01.1900 roku. Była to linia jednotorowa znaczenia lokalnego o normlanym rozstawie szyn. Jej długość wynosiła 28,6 km.  Na trasie powstały następujące stacje:  
+
Linia kolejowa [[Kwidzyn]] - Kisielice została wybudowana przez Pruskie Koleje Państwowe z upoważnienia z dnia 3.07.1896 r. Otwarcie nastąpiło 15.01.1900 roku. Była to linia jednotorowa znaczenia lokalnego o normlanym rozstawie szyn. Jej długość wynosiła 28,6 km.  Na trasie powstały następujące stacje:  
#. Miłosna (Liebenthal) – na 3 km trasy,  
+
#. [[Miłosna]] (Liebenthal) – na 3 km trasy,  
#. Krzykosy (Kröxen) – 8,4 km,  
+
#. [[Krzykosy]] (Kröxen) – 8,4 km,  
#. Rozajny Wielkie (Gross Rosainen) – 13,6 km,  
+
#. [[Rozajny Wielkie]] (Gross Rosainen) – 13,6 km,  
 
#. Wilkowo (Wilkau) – 20, 2 km,  
 
#. Wilkowo (Wilkau) – 20, 2 km,  
 
#. Łodygowo (Ludwigsdorf) – 23,7 km.  
 
#. Łodygowo (Ludwigsdorf) – 23,7 km.  
Linia 8: Linia 8:
 
Według rozkładów z 1903 roku pociąg jechał 56 minut.  
 
Według rozkładów z 1903 roku pociąg jechał 56 minut.  
  
Z dniem 1.01. 1945 linia została zamknięta dla ruchu pasażerskiego. Także w styczniu 1945 wysadzono most na Gardędze koło Wilkowa. Niewiele później, bo prawdopodobnie w maju, czerwcu wspomnianego roku została ona rozebrana przez Armię Czerwoną na odcinku Kisielice – Krzykosy (chyba razem ze stacją), stąd dopisek w rozkładzie jazdy z 1946 r. „Na odcinku Kisielice – Kwidzyn pociągi na razie nie kursują”.
+
Z dniem 1.01. 1945 linia została zamknięta dla ruchu pasażerskiego. Także w styczniu 1945 wysadzono most na rzece Gardędze koło Wilkowa. Niewiele później, bo prawdopodobnie w maju lub czerwcu wspomnianego roku została ona rozebrana przez Armię Czerwoną na odcinku Kisielice – Krzykosy (prawdopodobnie razem ze stacją), stąd dopisek w rozkładzie jazdy z 1946 r. „Na odcinku Kisielice – Kwidzyn pociągi na razie nie kursują”.
 
    
 
    
 
W końcu lat 40-tych XX wieku był plan odbudowy, ułożono nawet rozkład jazdy, ale zabrakło funduszy.  
 
W końcu lat 40-tych XX wieku był plan odbudowy, ułożono nawet rozkład jazdy, ale zabrakło funduszy.  
  
Istniejący do lat 50-tych 8 km odcinek był jeszcze wykorzystywany jako bocznica, m.in. na Miłosną odstawiano stare wagony. Później 8km odcinek skrócono do stacji Miłosna, a około 1973 roku kiedy budowano bocznicę do Celulozy rozebrano dalszą część, że obecnie zostało tylko około 2 km (licząc od osi stacji).  
+
Istniejący do lat 50-tych 8 km odcinek był jeszcze wykorzystywany jako bocznica, m.in. na Miłosną odstawiano stare wagony. Później 8 km odcinek skrócono do stacji Miłosna, a około 1973 roku kiedy budowano bocznicę do Celulozy rozebrano dalszą część, że obecnie zostało tylko około 2 km (licząc od osi stacji).  
  
 
Nad dzisiejszą ulicą Sportową znajdywał się stalowy wiadukt. Przebiegał on ukośnie do osi drogi i był prostą konstrukcją belkową nitowaną, opartą na ceglanych przyczółkach. Niektórzy kwidzynianie jeszcze go pamiętają. Wraz z rozbudową miasta w celu poprawienia widoczności rozebrano go w całości wraz z przyczółkami i fragmentami nasypu, prawdopodobnie w latach 1986-1989.
 
Nad dzisiejszą ulicą Sportową znajdywał się stalowy wiadukt. Przebiegał on ukośnie do osi drogi i był prostą konstrukcją belkową nitowaną, opartą na ceglanych przyczółkach. Niektórzy kwidzynianie jeszcze go pamiętają. Wraz z rozbudową miasta w celu poprawienia widoczności rozebrano go w całości wraz z przyczółkami i fragmentami nasypu, prawdopodobnie w latach 1986-1989.
  
 
Zachowały się skany rozkładów jazdy pociągów na tej linii z roku 1903, 1944 i 1946.  
 
Zachowały się skany rozkładów jazdy pociągów na tej linii z roku 1903, 1944 i 1946.  
(Trzeba te skany tu wstawić - póki co nie umiem - Bombka)  
+
 
http://forum.e-kwidzyn.pl/viewtopic.php?t=404&postdays=0&postorder=asc&start=15
+
'''(Trzeba te skany tu wstawić - póki co nie umiem - Bombka)  
 +
http://forum.e-kwidzyn.pl/viewtopic.php?t=404&postdays=0&postorder=asc&start=15'''
  
 
Do najciekawszych obiektów na trasie zaliczyć można na pewno most nad rzeką Liwą znajdujący się w pobliżu stacji Orlen. Most ma oryginalną, istniejącą dziś tylko szczątkowo balustradę. Most ten, choć mogłoby się wydawać, nie został wysadzony ani „zarwany”. Część nasypu została rozebrana, a jedna z kwidzyńskich firm przebudowująca ulicę Słowackiego zagospodarowała ziemię z nasypu jako darmowe źródło kruszywa, żwir natomiast został wykorzystany do budowy osiedla Zatorze II.
 
Do najciekawszych obiektów na trasie zaliczyć można na pewno most nad rzeką Liwą znajdujący się w pobliżu stacji Orlen. Most ma oryginalną, istniejącą dziś tylko szczątkowo balustradę. Most ten, choć mogłoby się wydawać, nie został wysadzony ani „zarwany”. Część nasypu została rozebrana, a jedna z kwidzyńskich firm przebudowująca ulicę Słowackiego zagospodarowała ziemię z nasypu jako darmowe źródło kruszywa, żwir natomiast został wykorzystany do budowy osiedla Zatorze II.
  
 
[[Kategoria:Koleje w powiecie kwidzyńskim]]
 
[[Kategoria:Koleje w powiecie kwidzyńskim]]

Wersja z 12:59, 14 mar 2008

Linia kolejowa Kwidzyn - Kisielice została wybudowana przez Pruskie Koleje Państwowe z upoważnienia z dnia 3.07.1896 r. Otwarcie nastąpiło 15.01.1900 roku. Była to linia jednotorowa znaczenia lokalnego o normlanym rozstawie szyn. Jej długość wynosiła 28,6 km. Na trasie powstały następujące stacje:

  1. . Miłosna (Liebenthal) – na 3 km trasy,
  2. . Krzykosy (Kröxen) – 8,4 km,
  3. . Rozajny Wielkie (Gross Rosainen) – 13,6 km,
  4. . Wilkowo (Wilkau) – 20, 2 km,
  5. . Łodygowo (Ludwigsdorf) – 23,7 km.

Według rozkładów z 1903 roku pociąg jechał 56 minut.

Z dniem 1.01. 1945 linia została zamknięta dla ruchu pasażerskiego. Także w styczniu 1945 wysadzono most na rzece Gardędze koło Wilkowa. Niewiele później, bo prawdopodobnie w maju lub czerwcu wspomnianego roku została ona rozebrana przez Armię Czerwoną na odcinku Kisielice – Krzykosy (prawdopodobnie razem ze stacją), stąd dopisek w rozkładzie jazdy z 1946 r. „Na odcinku Kisielice – Kwidzyn pociągi na razie nie kursują”.

W końcu lat 40-tych XX wieku był plan odbudowy, ułożono nawet rozkład jazdy, ale zabrakło funduszy.

Istniejący do lat 50-tych 8 km odcinek był jeszcze wykorzystywany jako bocznica, m.in. na Miłosną odstawiano stare wagony. Później 8 km odcinek skrócono do stacji Miłosna, a około 1973 roku kiedy budowano bocznicę do Celulozy rozebrano dalszą część, że obecnie zostało tylko około 2 km (licząc od osi stacji).

Nad dzisiejszą ulicą Sportową znajdywał się stalowy wiadukt. Przebiegał on ukośnie do osi drogi i był prostą konstrukcją belkową nitowaną, opartą na ceglanych przyczółkach. Niektórzy kwidzynianie jeszcze go pamiętają. Wraz z rozbudową miasta w celu poprawienia widoczności rozebrano go w całości wraz z przyczółkami i fragmentami nasypu, prawdopodobnie w latach 1986-1989.

Zachowały się skany rozkładów jazdy pociągów na tej linii z roku 1903, 1944 i 1946.

(Trzeba te skany tu wstawić - póki co nie umiem - Bombka) http://forum.e-kwidzyn.pl/viewtopic.php?t=404&postdays=0&postorder=asc&start=15

Do najciekawszych obiektów na trasie zaliczyć można na pewno most nad rzeką Liwą znajdujący się w pobliżu stacji Orlen. Most ma oryginalną, istniejącą dziś tylko szczątkowo balustradę. Most ten, choć mogłoby się wydawać, nie został wysadzony ani „zarwany”. Część nasypu została rozebrana, a jedna z kwidzyńskich firm przebudowująca ulicę Słowackiego zagospodarowała ziemię z nasypu jako darmowe źródło kruszywa, żwir natomiast został wykorzystany do budowy osiedla Zatorze II.