Linia kolejowa Kwidzyn-Kisielice
Agniesz-ka (dyskusja | edycje) m |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Grafika:Kwidzyn_most_946.jpg|thumb|450px|right|Parowoz (tendrzak) KPEV T3 na "czerwonym moście" przy ulicy Sportowej.]] | [[Grafika:Kwidzyn_most_946.jpg|thumb|450px|right|Parowoz (tendrzak) KPEV T3 na "czerwonym moście" przy ulicy Sportowej.]] | ||
+ | [[Grafika:Kwidzyn most na Kisielice-1.jpg|thumb|450px|right|10 marzec 2001]] | ||
+ | |||
Linia kolejowa [[Kwidzyn]] - Kisielice została wybudowana przez [[Pruskie Koleje Państwowe]] z upoważnienia z dnia 3 lipca 1896 r. Otwarcie nastąpiło 15 stycznia 1900 roku. Była to linia jednotorowa znaczenia lokalnego o normalanym rozstawie szyn. Jej długość wynosiła 28,6 km. Na trasie powstały następujące stacje: | Linia kolejowa [[Kwidzyn]] - Kisielice została wybudowana przez [[Pruskie Koleje Państwowe]] z upoważnienia z dnia 3 lipca 1896 r. Otwarcie nastąpiło 15 stycznia 1900 roku. Była to linia jednotorowa znaczenia lokalnego o normalanym rozstawie szyn. Jej długość wynosiła 28,6 km. Na trasie powstały następujące stacje: | ||
# [[Miłosna]] (Liebenthal) – na 3 km trasy, | # [[Miłosna]] (Liebenthal) – na 3 km trasy, | ||
Linia 19: | Linia 21: | ||
Nad dzisiejszą ulicą Sportową znajdywał się stalowy wiadukt. Przebiegał on ukośnie do osi drogi i był prostą konstrukcją belkową nitowaną, opartą na ceglanych przyczółkach. Niektórzy kwidzynianie jeszcze go pamiętają. Wraz z rozbudową miasta w celu poprawienia widoczności rozebrano go w całości wraz z przyczółkami i fragmentami nasypu, prawdopodobnie w latach [[1986]]-[[1989]]. | Nad dzisiejszą ulicą Sportową znajdywał się stalowy wiadukt. Przebiegał on ukośnie do osi drogi i był prostą konstrukcją belkową nitowaną, opartą na ceglanych przyczółkach. Niektórzy kwidzynianie jeszcze go pamiętają. Wraz z rozbudową miasta w celu poprawienia widoczności rozebrano go w całości wraz z przyczółkami i fragmentami nasypu, prawdopodobnie w latach [[1986]]-[[1989]]. | ||
− | Zachowały się skany rozkładów jazdy pociągów na tej linii z roku [[1903]], [[1944]] i [[1946]]. | + | Zachowały się skany rozkładów jazdy pociągów na tej linii z roku [[1903]], [[1944]] i [[1946]]. |
− | + | <gallery> | |
− | + | Grafika:Kwidzyn kisielice prabuty jabonowopom 1903 697.jpg|Rozkład jazdy z roku 1903 | |
− | + | Grafika:Kwidzyn_kisielice_biskupiecpommiasto_3071944_1945_186.jpg|Rozkład jazdy z roku 1944/45 | |
− | + | Grafika:Kwidzyn_kisielice_biskupiecpommiasto_1946_365.jpg|Rozkład jazdy z roku 1946 | |
+ | </gallery> | ||
Do najciekawszych obiektów inżynierskich na trasie zaliczyć można na pewno most nad rzeką [[Liwa|Liwą]] znajdujący się w pobliżu stacji benzynowej Orlen w [[Kwidzyn|Kwidzynie]]. Na planowane wysadzenie mostu wskazują komory minerskie znajdujące w środkowych filarach. Most ten, choć mogłoby się tak wydawać, nie został wysadzony ani „zarwany”. Część nasypu została rozebrana, a jedna z kwidzyńskich firm przebudowująca ulicę Słowackiego zagospodarowała ziemię z nasypu jako darmowe źródło kruszywa, żwir natomiast został wykorzystany do budowy osiedla Zatorze II. | Do najciekawszych obiektów inżynierskich na trasie zaliczyć można na pewno most nad rzeką [[Liwa|Liwą]] znajdujący się w pobliżu stacji benzynowej Orlen w [[Kwidzyn|Kwidzynie]]. Na planowane wysadzenie mostu wskazują komory minerskie znajdujące w środkowych filarach. Most ten, choć mogłoby się tak wydawać, nie został wysadzony ani „zarwany”. Część nasypu została rozebrana, a jedna z kwidzyńskich firm przebudowująca ulicę Słowackiego zagospodarowała ziemię z nasypu jako darmowe źródło kruszywa, żwir natomiast został wykorzystany do budowy osiedla Zatorze II. | ||
Na całej trasie ocalały jeszcze dwa wiadukty w [[Krzykosy|Krzykosach]] i Limży, oraz jeden ceglany łukowy most na Gardędze. Nie ocalały wiadukty w [[Klecewo|Klecewie]]. | Na całej trasie ocalały jeszcze dwa wiadukty w [[Krzykosy|Krzykosach]] i Limży, oraz jeden ceglany łukowy most na Gardędze. Nie ocalały wiadukty w [[Klecewo|Klecewie]]. | ||
[[Kategoria:Koleje w powiecie kwidzyńskim]] | [[Kategoria:Koleje w powiecie kwidzyńskim]] |
Wersja z 15:35, 2 sty 2009
Linia kolejowa Kwidzyn - Kisielice została wybudowana przez Pruskie Koleje Państwowe z upoważnienia z dnia 3 lipca 1896 r. Otwarcie nastąpiło 15 stycznia 1900 roku. Była to linia jednotorowa znaczenia lokalnego o normalanym rozstawie szyn. Jej długość wynosiła 28,6 km. Na trasie powstały następujące stacje:
- Miłosna (Liebenthal) – na 3 km trasy,
- Krzykosy (Kröxen) – 8,4 km,
- Rozajny Wielkie (Gross Rosainen) – 13,6 km,
- Wilkowo (Wilkau) – 20, 2 km,
- Łodygowo (Ludwigsdorf) – 23,7 km.
Według rozkładów z 1903 roku pociąg pokonywał trasę w 56 minut.
Z dniem 1 stycznia 1945 linia została zamknięta dla ruchu pasażerskiego. Niewiele później, bo prawdopodobnie w maju lub czerwcu wspomnianego roku, została ona rozebrana przez Armię Czerwoną na odcinku Kisielice – Krzykosy (prawdopodobnie razem ze stacją), stąd dopisek w rozkładzie jazdy z 1946 r.: „Na odcinku Kisielice – Kwidzyn pociągi na razie nie kursują”.
W końcu lat 40-tych XX wieku był plan odbudowy, ułożono nawet rozkład jazdy, ale zabrakło funduszy.
Istniejący do lat 50-tych odcinek o długości 8 km był jeszcze wykorzystywany jako bocznica, m.in. na Miłosną odstawiano stare wagony towarowe. Później ten odcinek skrócono do stacji Miłosna, a około 1971 roku, kiedy budowano bocznicę do Celulozy, rozebrano dalszą część, tak że obecnie zostało tylko około 2 km (licząc od osi stacji Kwidzyn).
Nad dzisiejszą ulicą Sportową znajdywał się stalowy wiadukt. Przebiegał on ukośnie do osi drogi i był prostą konstrukcją belkową nitowaną, opartą na ceglanych przyczółkach. Niektórzy kwidzynianie jeszcze go pamiętają. Wraz z rozbudową miasta w celu poprawienia widoczności rozebrano go w całości wraz z przyczółkami i fragmentami nasypu, prawdopodobnie w latach 1986-1989.
Zachowały się skany rozkładów jazdy pociągów na tej linii z roku 1903, 1944 i 1946.
Do najciekawszych obiektów inżynierskich na trasie zaliczyć można na pewno most nad rzeką Liwą znajdujący się w pobliżu stacji benzynowej Orlen w Kwidzynie. Na planowane wysadzenie mostu wskazują komory minerskie znajdujące w środkowych filarach. Most ten, choć mogłoby się tak wydawać, nie został wysadzony ani „zarwany”. Część nasypu została rozebrana, a jedna z kwidzyńskich firm przebudowująca ulicę Słowackiego zagospodarowała ziemię z nasypu jako darmowe źródło kruszywa, żwir natomiast został wykorzystany do budowy osiedla Zatorze II. Na całej trasie ocalały jeszcze dwa wiadukty w Krzykosach i Limży, oraz jeden ceglany łukowy most na Gardędze. Nie ocalały wiadukty w Klecewie.