Linia kolejowa Kwidzyn-Kisielice
(Nie pokazano 24 wersji utworzonych przez 6 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | {|style="float:right; border: 1px solid grey; border-collapse:collapse; background:white;" border="1" cellspacing="0" cellpadding="5" | |
− | + | | | |
− | + | <googlemap version="0.9" lat="53.66986661" lon="19.0914917" type="hybrid" zoom="11" width="550" height="450" selector="yes"> | |
− | + | 6#7FF5031A | |
− | + | 53.72901868, 18.93316555 | |
− | + | 53.72535744, 18.93184662 | |
+ | 53.72293251, 18.93084812 | ||
+ | 53.72095184, 18.93084812 | ||
+ | 53.71912345, 18.93127728 | ||
+ | 53.71759973, 18.9324789 | ||
+ | 53.71668547, 18.93368053 | ||
+ | 53.71591087, 18.93493652 | ||
+ | 53.71536484, 18.93634129 | ||
+ | 53.71490768, 18.93788624 | ||
+ | 53.71464101, 18.93974304 | ||
+ | 53.71445053, 18.94183445 | ||
+ | 53.71433624, 18.94394875 | ||
+ | 53.71428544, 18.94592285 | ||
+ | 53.71403146, 18.94995689 | ||
+ | 53.7108439, 18.96363544 | ||
+ | 53.70606844, 18.98406315 | ||
+ | 53.70540797, 18.98586559 | ||
+ | 53.70383294, 18.98835468 | ||
+ | 53.70204191, 18.99149895 | ||
+ | 53.70058108, 18.99333286 | ||
+ | 53.69758306, 18.99504948 | ||
+ | 53.69438154, 18.9965086 | ||
+ | 53.69300939, 18.99693775 | ||
+ | 53.69087483, 18.99693775 | ||
+ | 53.688791, 18.99668026 | ||
+ | 53.68640209, 18.9976244 | ||
+ | 53.68518217, 18.99908352 | ||
+ | 53.6816747, 19.00449085 | ||
+ | 53.6798446, 19.0082674 | ||
+ | 53.67887868, 19.01041317 | ||
+ | 53.67754415, 19.01175499 | ||
+ | 53.67613332, 19.01255894 | ||
+ | 53.67369285, 19.01410389 | ||
+ | 53.67145562, 19.01564884 | ||
+ | 53.66865893, 19.01830959 | ||
+ | 53.6632684, 19.0247469 | ||
+ | 53.65904704, 19.03015423 | ||
+ | 53.65411311, 19.03659153 | ||
+ | 53.65294312, 19.03882313 | ||
+ | 53.64770322, 19.04980946 | ||
+ | 53.64524838, 19.05398369 | ||
+ | 53.64327677, 19.05753422 | ||
+ | 53.63574566, 19.06688976 | ||
+ | 53.63425709, 19.07217979 | ||
+ | 53.63354459, 19.08024788 | ||
+ | 53.63211956, 19.087286 | ||
+ | 53.63187781, 19.09117985 | ||
+ | 53.63242493, 19.09689903 | ||
+ | 53.63237403, 19.10007477 | ||
+ | 53.62967654, 19.10822868 | ||
+ | 53.62948567, 19.11100674 | ||
+ | 53.62968926, 19.11375332 | ||
+ | 53.63065631, 19.11795902 | ||
+ | 53.63089806, 19.1205883 | ||
+ | 53.63094896, 19.12359238 | ||
+ | 53.63080263, 19.12631178 | ||
+ | 53.63026186, 19.12852764 | ||
+ | 53.62899577, 19.13176203 | ||
+ | 53.62741789, 19.13485193 | ||
+ | 53.62123303, 19.1473403 | ||
+ | 53.61990303, 19.1510582 | ||
+ | 53.61784751, 19.15982866 | ||
+ | 53.61688017, 19.1641202 | ||
+ | 53.61512363, 19.17317534 | ||
+ | 53.61313789, 19.18459082 | ||
+ | 53.61199222, 19.18961191 | ||
+ | 53.61180764, 19.19204235 | ||
+ | 53.61176308, 19.19343138 | ||
+ | 53.611814, 19.19720793 | ||
+ | 53.6119604, 19.20285702 | ||
+ | 53.61211952, 19.21527529 | ||
+ | 53.61222136, 19.22493124 | ||
+ | 53.61196676, 19.22862196 | ||
+ | 53.61161033, 19.23141146 | ||
+ | 53.6114512, 19.23306942 | ||
+ | 53.61158487, 19.23578882 | ||
+ | 53.61185856, 19.23869133 | ||
+ | 53.61211315, 19.2416954 | ||
+ | 53.61229137, 19.24431324 | ||
+ | 53.61213861, 19.24551487 | ||
+ | 53.61168034, 19.24778938 | ||
+ | 53.61061738, 19.25025129 | ||
+ | 53.60947165, 19.2516675 | ||
+ | 53.60835135, 19.25235415 | ||
+ | 53.60358974, 19.25398493 | ||
+ | </googlemap> | ||
+ | |- | ||
+ | !|'''Przebieg nieistniejącej linii kolejowej''' | ||
+ | |} | ||
− | |||
− | + | Linia kolejowa [[Kwidzyn]] - Kisielice została wybudowana przez Pruskie Koleje Państwowe z upoważnienia z dnia 3 lipca 1896 r. Otwarcie nastąpiło 15 stycznia 1900 roku. Była to linia jednotorowa znaczenia lokalnego o normalanym rozstawie szyn. Jej długość wynosiła 28,6 km. | |
+ | |||
+ | Na trasie powstały następujące stacje: | ||
+ | # [[Nicponie|Miłosna]] (dawn. niem. ''[[Bahnhof Liebenthal]]'') – na 3 km trasy,(przystanek kolejowy pod Liebenthal otwarto 1 lipca 1904r.) | ||
+ | # [[Krzykosy]] (dawn. niem. ''[[Bahnhof Kröxen]]'') – 8,4 km, | ||
+ | # [[Rozajny|Rozajny Wielkie]] (dawn. niem. ''[[Bahnhof Groß Rosainen]]'') – 13,6 km, | ||
+ | # [[Wilkowo]] (dawn. niem. ''[[Bahnhof Wilkau]]'') – 20, 2 km, | ||
+ | # Łodygowo (dawn. niem. ''Ludwigsdorf'') – 23,7 km. | ||
+ | |||
+ | Według rozkładów z 1903 roku pociąg pokonywał trasę w 56 minut. | ||
+ | |||
+ | Z dniem 1 stycznia 1945 linia została zamknięta dla ruchu pasażerskiego. Niewiele później, bo prawdopodobnie w maju lub czerwcu wspomnianego roku, została ona rozebrana przez Armię Czerwoną na odcinku Kisielice – Krzykosy (prawdopodobnie razem ze stacją), stąd dopisek w rozkładzie jazdy z 1946 r.: „Na odcinku Kisielice – Kwidzyn pociągi na razie nie kursują”. | ||
W końcu lat 40-tych XX wieku był plan odbudowy, ułożono nawet rozkład jazdy, ale zabrakło funduszy. | W końcu lat 40-tych XX wieku był plan odbudowy, ułożono nawet rozkład jazdy, ale zabrakło funduszy. | ||
− | Istniejący do lat 50-tych 8 km | + | Istniejący do lat 50-tych odcinek o długości 8 km był jeszcze wykorzystywany jako bocznica, m.in. na Miłosną odstawiano stare wagony towarowe. Później ten odcinek skrócono do stacji Miłosna, a około 1971 roku, kiedy budowano bocznicę do Celulozy, rozebrano dalszą część, tak że obecnie zostało tylko około 2 km (licząc od osi [[Stacja kolejowa w Kwidzynie|stacji Kwidzyn]]). |
+ | |||
+ | Nad dzisiejszą ulicą Sportową znajdywał się stalowy wiadukt. Przebiegał on ukośnie do osi drogi i był prostą konstrukcją belkową nitowaną, opartą na ceglanych przyczółkach. Niektórzy kwidzyniacy jeszcze go pamiętają. Wraz z rozbudową miasta w celu poprawienia widoczności rozebrano go w całości wraz z przyczółkami i fragmentami nasypu, prawdopodobnie w latach 1986 - 1989. | ||
+ | |||
+ | Zachowały się skany rozkładów jazdy pociągów na tej linii z roku 1903, 1944 i 1946. | ||
+ | <gallery> | ||
+ | Grafika:Kwidzyn kisielice prabuty jabonowopom 1903 697.jpg|Rozkład jazdy z roku 1903 | ||
+ | Grafika:Kwidzyn_kisielice_biskupiecpommiasto_3071944_1945_186.jpg|Rozkład jazdy z roku 1944/45 | ||
+ | Grafika:Kwidzyn_kisielice_biskupiecpommiasto_1946_365.jpg|Rozkład jazdy z roku 1946 | ||
+ | </gallery> | ||
+ | Do najciekawszych obiektów inżynierskich na trasie zaliczyć można most nad rzeką [[Liwa|Liwą]] znajdujący się w pobliżu stacji benzynowej Orlen w [[Kwidzyn|Kwidzynie]]. Na planowane wysadzenie mostu wskazują komory minerskie znajdujące w środkowych filarach. Most ten, choć mogłoby się tak wydawać, nie został wysadzony ani „zarwany”. Część nasypu została rozebrana, a jedna z kwidzyńskich firm przebudowująca [[Ulica Juliusza Słowackiego w Kwidzynie|ulicę Słowackiego]] zagospodarowała ziemię z nasypu jako darmowe źródło kruszywa, żwir natomiast został wykorzystany do budowy osiedla Zatorze II. | ||
+ | Na całej trasie ocalały jeszcze dwa wiadukty w [[Krzykosy|Krzykosach]] i Limży, oraz jeden ceglany łukowy most na Gardędze. Nie ocalały wiadukty w [[Klecewo|Klecewie]]. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==Galeria== | ||
+ | <gallery> | ||
+ | Grafika:Kwidzyn_most_946.jpg|Parowoz (tendrzak) KPEV T3 na "czerwonym moście" przy ulicy [[Ulica Sportowa w Kwidzynie|Sportowej]] | ||
+ | Grafika:milosna dworzec 201.jpg|Stacja kolejowa [[Bahnhof Liebenthal|Miłosna]] | ||
+ | </gallery> | ||
+ | |||
− | + | ==Widok współczesny== | |
+ | <gallery> | ||
+ | Grafika:Kwidzyn most na Kisielice-1.jpg|"''Czerwony most''" przy ulicy [[Ulica Sportowa w Kwidzynie|Sportowej]] (10 marca 2001r.) | ||
+ | Grafika:Bhf. Liebenthal obecnie.JPG|Dawna stacja kolejowa [[Bahnhof Liebenthal|Liebenthal]] | ||
+ | Grafika:RozajnyBhf.JPG|Dawna stacja kolejowa [[Bahnhof Groß Rosainen|Groß Rosainen]]. | ||
+ | Grafika:KwKis-RW.JPG|Dawna linia Kwidzyn-Kisielice (15,5km), kier. stacja [[Bahnhof Groß Rosainen|Groß Rosainen]] (2013r.) | ||
+ | Grafika:KwKis-WL.JPG|Dawna linia Kwidzyn-Kisielice (15,5km), kier. stacja [[Bahnhof Wilkau|Wilkau]] (2013r.) | ||
+ | </gallery> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
[[Kategoria:Koleje w powiecie kwidzyńskim]] | [[Kategoria:Koleje w powiecie kwidzyńskim]] |
Aktualna wersja na dzień 08:36, 27 lut 2015
UNIQ342c71ef26ad22c8-googlemap-00000000-QINU |
Przebieg nieistniejącej linii kolejowej |
---|
Linia kolejowa Kwidzyn - Kisielice została wybudowana przez Pruskie Koleje Państwowe z upoważnienia z dnia 3 lipca 1896 r. Otwarcie nastąpiło 15 stycznia 1900 roku. Była to linia jednotorowa znaczenia lokalnego o normalanym rozstawie szyn. Jej długość wynosiła 28,6 km.
Na trasie powstały następujące stacje:
- Miłosna (dawn. niem. Bahnhof Liebenthal) – na 3 km trasy,(przystanek kolejowy pod Liebenthal otwarto 1 lipca 1904r.)
- Krzykosy (dawn. niem. Bahnhof Kröxen) – 8,4 km,
- Rozajny Wielkie (dawn. niem. Bahnhof Groß Rosainen) – 13,6 km,
- Wilkowo (dawn. niem. Bahnhof Wilkau) – 20, 2 km,
- Łodygowo (dawn. niem. Ludwigsdorf) – 23,7 km.
Według rozkładów z 1903 roku pociąg pokonywał trasę w 56 minut.
Z dniem 1 stycznia 1945 linia została zamknięta dla ruchu pasażerskiego. Niewiele później, bo prawdopodobnie w maju lub czerwcu wspomnianego roku, została ona rozebrana przez Armię Czerwoną na odcinku Kisielice – Krzykosy (prawdopodobnie razem ze stacją), stąd dopisek w rozkładzie jazdy z 1946 r.: „Na odcinku Kisielice – Kwidzyn pociągi na razie nie kursują”.
W końcu lat 40-tych XX wieku był plan odbudowy, ułożono nawet rozkład jazdy, ale zabrakło funduszy.
Istniejący do lat 50-tych odcinek o długości 8 km był jeszcze wykorzystywany jako bocznica, m.in. na Miłosną odstawiano stare wagony towarowe. Później ten odcinek skrócono do stacji Miłosna, a około 1971 roku, kiedy budowano bocznicę do Celulozy, rozebrano dalszą część, tak że obecnie zostało tylko około 2 km (licząc od osi stacji Kwidzyn).
Nad dzisiejszą ulicą Sportową znajdywał się stalowy wiadukt. Przebiegał on ukośnie do osi drogi i był prostą konstrukcją belkową nitowaną, opartą na ceglanych przyczółkach. Niektórzy kwidzyniacy jeszcze go pamiętają. Wraz z rozbudową miasta w celu poprawienia widoczności rozebrano go w całości wraz z przyczółkami i fragmentami nasypu, prawdopodobnie w latach 1986 - 1989.
Zachowały się skany rozkładów jazdy pociągów na tej linii z roku 1903, 1944 i 1946.
Do najciekawszych obiektów inżynierskich na trasie zaliczyć można most nad rzeką Liwą znajdujący się w pobliżu stacji benzynowej Orlen w Kwidzynie. Na planowane wysadzenie mostu wskazują komory minerskie znajdujące w środkowych filarach. Most ten, choć mogłoby się tak wydawać, nie został wysadzony ani „zarwany”. Część nasypu została rozebrana, a jedna z kwidzyńskich firm przebudowująca ulicę Słowackiego zagospodarowała ziemię z nasypu jako darmowe źródło kruszywa, żwir natomiast został wykorzystany do budowy osiedla Zatorze II. Na całej trasie ocalały jeszcze dwa wiadukty w Krzykosach i Limży, oraz jeden ceglany łukowy most na Gardędze. Nie ocalały wiadukty w Klecewie.
Galeria
Widok współczesny
"Czerwony most" przy ulicy Sportowej (10 marca 2001r.)
Dawna stacja kolejowa Liebenthal
Dawna stacja kolejowa Groß Rosainen.
Dawna linia Kwidzyn-Kisielice (15,5km), kier. stacja Groß Rosainen (2013r.)
Dawna linia Kwidzyn-Kisielice (15,5km), kier. stacja Wilkau (2013r.)