Linia kolejowa Kwidzyn-Kisielice

Z Kwidzynopedia - encyklopedia e-kwidzyn
(Różnice między wersjami)
 
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 5 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Grafika:Kwidzyn_most_946.jpg|thumb|450px|right|Parowoz (tendrzak) KPEV T3 na "czerwonym moście" przy ulicy Sportowej.]]
+
{|style="float:right; border: 1px solid grey; border-collapse:collapse; background:white;" border="1" cellspacing="0" cellpadding="5"
Linia kolejowa [[Kwidzyn]] - Kisielice została wybudowana przez [[Pruskie Koleje Państwowe]] z upoważnienia z dnia 3.07.1896 r. Otwarcie nastąpiło 15.01.1900 roku. Była to linia jednotorowa znaczenia lokalnego o normalanym rozstawie szyn. Jej długość wynosiła 28,6 km. Na trasie powstały następujące stacje:
+
|
#. [[Miłosna]] (Liebenthal) – na 3 km trasy,  
+
<googlemap version="0.9" lat="53.66986661" lon="19.0914917" type="hybrid" zoom="11" width="550" height="450" selector="yes">
#. [[Krzykosy]] (Kröxen) – 8,4 km,  
+
6#7FF5031A
#. [[Rozajny Wielkie]] (Gross Rosainen) – 13,6 km,  
+
53.72901868, 18.93316555
#. [[Wilkowo]] (Wilkau) – 20, 2 km,  
+
53.72535744, 18.93184662
#. [[Łodygowo]] (Ludwigsdorf) – 23,7 km.  
+
53.72293251, 18.93084812
 +
53.72095184, 18.93084812
 +
53.71912345, 18.93127728
 +
53.71759973, 18.9324789
 +
53.71668547, 18.93368053
 +
53.71591087, 18.93493652
 +
53.71536484, 18.93634129
 +
53.71490768, 18.93788624
 +
53.71464101, 18.93974304
 +
53.71445053, 18.94183445
 +
53.71433624, 18.94394875
 +
53.71428544, 18.94592285
 +
53.71403146, 18.94995689
 +
53.7108439, 18.96363544
 +
53.70606844, 18.98406315
 +
53.70540797, 18.98586559
 +
53.70383294, 18.98835468
 +
53.70204191, 18.99149895
 +
53.70058108, 18.99333286
 +
53.69758306, 18.99504948
 +
53.69438154, 18.9965086
 +
53.69300939, 18.99693775
 +
53.69087483, 18.99693775
 +
53.688791, 18.99668026
 +
53.68640209, 18.9976244
 +
53.68518217, 18.99908352
 +
53.6816747, 19.00449085
 +
53.6798446, 19.0082674
 +
53.67887868, 19.01041317
 +
53.67754415, 19.01175499
 +
53.67613332, 19.01255894
 +
53.67369285, 19.01410389
 +
53.67145562, 19.01564884
 +
53.66865893, 19.01830959
 +
53.6632684, 19.0247469
 +
53.65904704, 19.03015423
 +
53.65411311, 19.03659153
 +
53.65294312, 19.03882313
 +
53.64770322, 19.04980946
 +
53.64524838, 19.05398369
 +
53.64327677, 19.05753422
 +
53.63574566, 19.06688976
 +
53.63425709, 19.07217979
 +
53.63354459, 19.08024788
 +
53.63211956, 19.087286
 +
53.63187781, 19.09117985
 +
53.63242493, 19.09689903
 +
53.63237403, 19.10007477
 +
53.62967654, 19.10822868
 +
53.62948567, 19.11100674
 +
53.62968926, 19.11375332
 +
53.63065631, 19.11795902
 +
53.63089806, 19.1205883
 +
53.63094896, 19.12359238
 +
53.63080263, 19.12631178
 +
53.63026186, 19.12852764
 +
53.62899577, 19.13176203
 +
53.62741789, 19.13485193
 +
53.62123303, 19.1473403
 +
53.61990303, 19.1510582
 +
53.61784751, 19.15982866
 +
53.61688017, 19.1641202
 +
53.61512363, 19.17317534
 +
53.61313789, 19.18459082
 +
53.61199222, 19.18961191
 +
53.61180764, 19.19204235
 +
53.61176308, 19.19343138
 +
53.611814, 19.19720793
 +
53.6119604, 19.20285702
 +
53.61211952, 19.21527529
 +
53.61222136, 19.22493124
 +
53.61196676, 19.22862196
 +
53.61161033, 19.23141146
 +
53.6114512, 19.23306942
 +
53.61158487, 19.23578882
 +
53.61185856, 19.23869133
 +
53.61211315, 19.2416954
 +
53.61229137, 19.24431324
 +
53.61213861, 19.24551487
 +
53.61168034, 19.24778938
 +
53.61061738, 19.25025129
 +
53.60947165, 19.2516675
 +
53.60835135, 19.25235415
 +
53.60358974, 19.25398493
 +
</googlemap>
 +
|-
 +
!|'''Przebieg nieistniejącej linii kolejowej'''
 +
|}
  
[[Grafika:milosna dworzec 201.jpg|thumb|450px|right|Stacja kolejowa Miłosna]]
 
  
Według rozkładów z [[1903]] roku pociąg pokonywał trasę w 56 minut.  
+
Linia kolejowa [[Kwidzyn]] - Kisielice została wybudowana przez Pruskie Koleje Państwowe z upoważnienia z dnia 3 lipca 1896 r. Otwarcie nastąpiło 15 stycznia 1900 roku. Była to linia jednotorowa znaczenia lokalnego o normalanym rozstawie szyn. Jej długość wynosiła 28,6 km. 
  
Z dniem 1.01. [[1945]] linia została zamknięta dla ruchu pasażerskiego. Niewiele później, bo prawdopodobnie w maju lub czerwcu wspomnianego roku została ona rozebrana przez Armię Czerwoną na odcinku Kisielice – Krzykosy (prawdopodobnie razem ze stacją), stąd dopisek w rozkładzie jazdy z 1946 r. „Na odcinku Kisielice – Kwidzyn pociągi na razie nie kursują”.
+
Na trasie powstały następujące stacje:
 +
# [[Nicponie|Miłosna]] (dawn. niem. ''[[Bahnhof Liebenthal]]'') – na 3 km trasy,(przystanek kolejowy pod Liebenthal otwarto 1 lipca 1904r.)
 +
# [[Krzykosy]] (dawn. niem. ''[[Bahnhof Kröxen]]'') – 8,4 km,
 +
# [[Rozajny|Rozajny Wielkie]] (dawn. niem. ''[[Bahnhof Groß Rosainen]]'') – 13,6 km,
 +
# [[Wilkowo]] (dawn. niem. ''[[Bahnhof Wilkau]]'') – 20, 2 km,
 +
#      Łodygowo (dawn. niem. ''Ludwigsdorf'') – 23,7 km.
 +
 
 +
Według rozkładów z 1903 roku pociąg pokonywał trasę w 56 minut.
 +
 
 +
Z dniem 1 stycznia 1945 linia została zamknięta dla ruchu pasażerskiego. Niewiele później, bo prawdopodobnie w maju lub czerwcu wspomnianego roku, została ona rozebrana przez Armię Czerwoną na odcinku Kisielice – Krzykosy (prawdopodobnie razem ze stacją), stąd dopisek w rozkładzie jazdy z 1946 r.: „Na odcinku Kisielice – Kwidzyn pociągi na razie nie kursują”.
 
    
 
    
 
W końcu lat 40-tych XX wieku był plan odbudowy, ułożono nawet rozkład jazdy, ale zabrakło funduszy.  
 
W końcu lat 40-tych XX wieku był plan odbudowy, ułożono nawet rozkład jazdy, ale zabrakło funduszy.  
  
Istniejący do lat 50-tych 8 km odcinek był jeszcze wykorzystywany jako bocznica, m.in. na Miłosną odstawiano stare wagony towarowe. Później 8 km odcinek skrócono do stacji Miłosna, a około [[1971]] roku kiedy budowano bocznicę do Celulozy rozebrano dalszą część, tak że obecnie zostało tylko około 2 km (licząc od osi [[Stacja kolejowa w Kwidzynie|stacji Kwidzyn]]).  
+
Istniejący do lat 50-tych odcinek o długości 8 km był jeszcze wykorzystywany jako bocznica, m.in. na Miłosną odstawiano stare wagony towarowe. Później ten odcinek skrócono do stacji Miłosna, a około 1971 roku, kiedy budowano bocznicę do Celulozy, rozebrano dalszą część, tak że obecnie zostało tylko około 2 km (licząc od osi [[Stacja kolejowa w Kwidzynie|stacji Kwidzyn]]).  
  
Nad dzisiejszą ulicą Sportową znajdywał się stalowy wiadukt. Przebiegał on ukośnie do osi drogi i był prostą konstrukcją belkową nitowaną, opartą na ceglanych przyczółkach. Niektórzy kwidzynianie jeszcze go pamiętają. Wraz z rozbudową miasta w celu poprawienia widoczności rozebrano go w całości wraz z przyczółkami i fragmentami nasypu, prawdopodobnie w latach [[1986]]-[[1989]].
+
Nad dzisiejszą ulicą Sportową znajdywał się stalowy wiadukt. Przebiegał on ukośnie do osi drogi i był prostą konstrukcją belkową nitowaną, opartą na ceglanych przyczółkach. Niektórzy kwidzyniacy jeszcze go pamiętają. Wraz z rozbudową miasta w celu poprawienia widoczności rozebrano go w całości wraz z przyczółkami i fragmentami nasypu, prawdopodobnie w latach 1986 - 1989.
  
Zachowały się skany rozkładów jazdy pociągów na tej linii z roku [[1903]], [[1944]] i [[1946]].  
+
Zachowały się skany rozkładów jazdy pociągów na tej linii z roku 1903, 1944 i 1946.
[[grafika:Kwidzyn kisielice prabuty jabonowopom 1903 697.jpg|thumb|450px|right|Rozkład jazdy z roku 1903]]
+
<gallery>
[[grafika:Kwidzyn_kisielice_biskupiecpommiasto_3071944_1945_186.jpg|thumb|450px|right|Rozkład jazdy z roku 1944/45]]
+
Grafika:Kwidzyn kisielice prabuty jabonowopom 1903 697.jpg|Rozkład jazdy z roku 1903
[[grafika:Kwidzyn_kisielice_biskupiecpommiasto_1946_365.jpg|thumb|350px|right|Rozkład jazdy z roku 1946]]
+
Grafika:Kwidzyn_kisielice_biskupiecpommiasto_3071944_1945_186.jpg|Rozkład jazdy z roku 1944/45
+
Grafika:Kwidzyn_kisielice_biskupiecpommiasto_1946_365.jpg|Rozkład jazdy z roku 1946
Do najciekawszych obiektów inżynierskich na trasie zaliczyć można na pewno most nad rzeką [[Liwa|Liwą]] znajdujący się w pobliżu stacji benzynowej Orlen w [[Kwidzyn|Kwidzynie]]. Na planowane wysadzenie mostu wskazują komory minerskie znajdujące w środkowych filarach. Most ten, choć mogłoby się wydawać, nie został wysadzony ani „zarwany”. Część nasypu została rozebrana, a jedna z kwidzyńskich firm przebudowująca ulicę Słowackiego zagospodarowała ziemię z nasypu jako darmowe źródło kruszywa, żwir natomiast został wykorzystany do budowy osiedla Zatorze II.
+
</gallery>
 +
Do najciekawszych obiektów inżynierskich na trasie zaliczyć można most nad rzeką [[Liwa|Liwą]] znajdujący się w pobliżu stacji benzynowej Orlen w [[Kwidzyn|Kwidzynie]]. Na planowane wysadzenie mostu wskazują komory minerskie znajdujące w środkowych filarach. Most ten, choć mogłoby się tak wydawać, nie został wysadzony ani „zarwany”. Część nasypu została rozebrana, a jedna z kwidzyńskich firm przebudowująca [[Ulica Juliusza Słowackiego w Kwidzynie|ulicę Słowackiego]] zagospodarowała ziemię z nasypu jako darmowe źródło kruszywa, żwir natomiast został wykorzystany do budowy osiedla Zatorze II.
 
Na całej trasie ocalały jeszcze dwa wiadukty w [[Krzykosy|Krzykosach]] i Limży, oraz jeden ceglany łukowy most na Gardędze. Nie ocalały wiadukty w [[Klecewo|Klecewie]].
 
Na całej trasie ocalały jeszcze dwa wiadukty w [[Krzykosy|Krzykosach]] i Limży, oraz jeden ceglany łukowy most na Gardędze. Nie ocalały wiadukty w [[Klecewo|Klecewie]].
 +
 +
 +
==Galeria==
 +
<gallery>
 +
Grafika:Kwidzyn_most_946.jpg|Parowoz (tendrzak) KPEV T3 na "czerwonym moście" przy ulicy [[Ulica Sportowa w Kwidzynie|Sportowej]]
 +
Grafika:milosna dworzec 201.jpg|Stacja kolejowa [[Bahnhof Liebenthal|Miłosna]]
 +
</gallery>
 +
 +
 +
==Widok współczesny==
 +
<gallery>
 +
Grafika:Kwidzyn most na Kisielice-1.jpg|"''Czerwony most''" przy ulicy [[Ulica Sportowa w Kwidzynie|Sportowej]] (10 marca 2001r.)
 +
Grafika:Bhf. Liebenthal obecnie.JPG|Dawna stacja kolejowa [[Bahnhof Liebenthal|Liebenthal]]
 +
Grafika:RozajnyBhf.JPG|Dawna stacja kolejowa [[Bahnhof Groß Rosainen|Groß Rosainen]].
 +
Grafika:KwKis-RW.JPG|Dawna linia Kwidzyn-Kisielice (15,5km), kier. stacja [[Bahnhof Groß Rosainen|Groß Rosainen]] (2013r.)
 +
Grafika:KwKis-WL.JPG|Dawna linia Kwidzyn-Kisielice (15,5km), kier. stacja [[Bahnhof Wilkau|Wilkau]] (2013r.)
 +
</gallery>
 +
 +
  
 
[[Kategoria:Koleje w powiecie kwidzyńskim]]
 
[[Kategoria:Koleje w powiecie kwidzyńskim]]

Aktualna wersja na dzień 09:36, 27 lut 2015

Przebieg nieistniejącej linii kolejowej


Linia kolejowa Kwidzyn - Kisielice została wybudowana przez Pruskie Koleje Państwowe z upoważnienia z dnia 3 lipca 1896 r. Otwarcie nastąpiło 15 stycznia 1900 roku. Była to linia jednotorowa znaczenia lokalnego o normalanym rozstawie szyn. Jej długość wynosiła 28,6 km.

Na trasie powstały następujące stacje:

  1. Miłosna (dawn. niem. Bahnhof Liebenthal) – na 3 km trasy,(przystanek kolejowy pod Liebenthal otwarto 1 lipca 1904r.)
  2. Krzykosy (dawn. niem. Bahnhof Kröxen) – 8,4 km,
  3. Rozajny Wielkie (dawn. niem. Bahnhof Groß Rosainen) – 13,6 km,
  4. Wilkowo (dawn. niem. Bahnhof Wilkau) – 20, 2 km,
  5. Łodygowo (dawn. niem. Ludwigsdorf) – 23,7 km.

Według rozkładów z 1903 roku pociąg pokonywał trasę w 56 minut.

Z dniem 1 stycznia 1945 linia została zamknięta dla ruchu pasażerskiego. Niewiele później, bo prawdopodobnie w maju lub czerwcu wspomnianego roku, została ona rozebrana przez Armię Czerwoną na odcinku Kisielice – Krzykosy (prawdopodobnie razem ze stacją), stąd dopisek w rozkładzie jazdy z 1946 r.: „Na odcinku Kisielice – Kwidzyn pociągi na razie nie kursują”.

W końcu lat 40-tych XX wieku był plan odbudowy, ułożono nawet rozkład jazdy, ale zabrakło funduszy.

Istniejący do lat 50-tych odcinek o długości 8 km był jeszcze wykorzystywany jako bocznica, m.in. na Miłosną odstawiano stare wagony towarowe. Później ten odcinek skrócono do stacji Miłosna, a około 1971 roku, kiedy budowano bocznicę do Celulozy, rozebrano dalszą część, tak że obecnie zostało tylko około 2 km (licząc od osi stacji Kwidzyn).

Nad dzisiejszą ulicą Sportową znajdywał się stalowy wiadukt. Przebiegał on ukośnie do osi drogi i był prostą konstrukcją belkową nitowaną, opartą na ceglanych przyczółkach. Niektórzy kwidzyniacy jeszcze go pamiętają. Wraz z rozbudową miasta w celu poprawienia widoczności rozebrano go w całości wraz z przyczółkami i fragmentami nasypu, prawdopodobnie w latach 1986 - 1989.

Zachowały się skany rozkładów jazdy pociągów na tej linii z roku 1903, 1944 i 1946.

Do najciekawszych obiektów inżynierskich na trasie zaliczyć można most nad rzeką Liwą znajdujący się w pobliżu stacji benzynowej Orlen w Kwidzynie. Na planowane wysadzenie mostu wskazują komory minerskie znajdujące w środkowych filarach. Most ten, choć mogłoby się tak wydawać, nie został wysadzony ani „zarwany”. Część nasypu została rozebrana, a jedna z kwidzyńskich firm przebudowująca ulicę Słowackiego zagospodarowała ziemię z nasypu jako darmowe źródło kruszywa, żwir natomiast został wykorzystany do budowy osiedla Zatorze II. Na całej trasie ocalały jeszcze dwa wiadukty w Krzykosach i Limży, oraz jeden ceglany łukowy most na Gardędze. Nie ocalały wiadukty w Klecewie.


Galeria


Widok współczesny