Linia kolejowa Kwidzyn-Kisielice

Z Kwidzynopedia - encyklopedia e-kwidzyn
(Różnice między wersjami)
Linia 95: Linia 95:
  
  
[[Grafika:Kwidzyn_most_946.jpg|thumb|450px|right|Parowoz (tendrzak) KPEV T3 na "czerwonym moście" przy ulicy Sportowej.]]
 
[[Grafika:Kwidzyn most na Kisielice-1.jpg|thumb|450px|right|10 marca 2001]]
 
[[Grafika:milosna dworzec 201.jpg|thumb|450px|right|Stacja kolejowa Miłosna]]
 
[[Grafika:RozajnyBhf.JPG|thumb|450px|right|Dawna stacja kolejowa Bahnhof Groß Rosainen.]]
 
 
Linia kolejowa [[Kwidzyn]] - Kisielice została wybudowana przez Pruskie Koleje Państwowe z upoważnienia z dnia 3 lipca 1896 r. Otwarcie nastąpiło 15 stycznia 1900 roku. Była to linia jednotorowa znaczenia lokalnego o normalanym rozstawie szyn. Jej długość wynosiła 28,6 km.   
 
Linia kolejowa [[Kwidzyn]] - Kisielice została wybudowana przez Pruskie Koleje Państwowe z upoważnienia z dnia 3 lipca 1896 r. Otwarcie nastąpiło 15 stycznia 1900 roku. Była to linia jednotorowa znaczenia lokalnego o normalanym rozstawie szyn. Jej długość wynosiła 28,6 km.   
  
Linia 126: Linia 122:
 
Do najciekawszych obiektów inżynierskich na trasie zaliczyć można most nad rzeką [[Liwa|Liwą]] znajdujący się w pobliżu stacji benzynowej Orlen w [[Kwidzyn|Kwidzynie]]. Na planowane wysadzenie mostu wskazują komory minerskie znajdujące w środkowych filarach. Most ten, choć mogłoby się tak wydawać, nie został wysadzony ani „zarwany”. Część nasypu została rozebrana, a jedna z kwidzyńskich firm przebudowująca [[Ulica Juliusza Słowackiego w Kwidzynie|ulicę Słowackiego]] zagospodarowała ziemię z nasypu jako darmowe źródło kruszywa, żwir natomiast został wykorzystany do budowy osiedla Zatorze II.
 
Do najciekawszych obiektów inżynierskich na trasie zaliczyć można most nad rzeką [[Liwa|Liwą]] znajdujący się w pobliżu stacji benzynowej Orlen w [[Kwidzyn|Kwidzynie]]. Na planowane wysadzenie mostu wskazują komory minerskie znajdujące w środkowych filarach. Most ten, choć mogłoby się tak wydawać, nie został wysadzony ani „zarwany”. Część nasypu została rozebrana, a jedna z kwidzyńskich firm przebudowująca [[Ulica Juliusza Słowackiego w Kwidzynie|ulicę Słowackiego]] zagospodarowała ziemię z nasypu jako darmowe źródło kruszywa, żwir natomiast został wykorzystany do budowy osiedla Zatorze II.
 
Na całej trasie ocalały jeszcze dwa wiadukty w [[Krzykosy|Krzykosach]] i Limży, oraz jeden ceglany łukowy most na Gardędze. Nie ocalały wiadukty w [[Klecewo|Klecewie]].
 
Na całej trasie ocalały jeszcze dwa wiadukty w [[Krzykosy|Krzykosach]] i Limży, oraz jeden ceglany łukowy most na Gardędze. Nie ocalały wiadukty w [[Klecewo|Klecewie]].
 +
 +
 +
==Galeria==
 +
<gallery>
 +
Grafika:Kwidzyn_most_946.jpg|Parowoz (tendrzak) KPEV T3 na "czerwonym moście" przy ulicy [[Ulica Sportowa w Kwidzynie|Sportowej]]
 +
Grafika:milosna dworzec 201.jpg|Stacja kolejowa [[Bahnhof Liebenthal|Miłosna]]
 +
</gallery>
 +
 +
 +
==Widok współczesny==
 +
<gallery>
 +
Grafika:Kwidzyn most na Kisielice-1.jpg|"''Czerwony most''" przy ulicy [[Ulica Sportowa w Kwidzynie|Sportowej]] (10 marca 2001r.)
 +
Grafika:Bhf. Liebenthal obecnie.JPG|Dawna stacja kolejowa [[Bahnhof Liebenthal|Liebenthal]]
 +
Grafika:RozajnyBhf.JPG|Dawna stacja kolejowa [[Bahnhof Groß Rosainen|Groß Rosainen]].
 +
Grafika:KwKis-RW.JPG|Dawna linia Kwidzyn-Kisielice (15,5km), kier. stacja [[Bahnhof Groß Rosainen|Groß Rosainen]] (2013r.)
 +
Grafika:KwKis-WL.JPG|Dawna linia Kwidzyn-Kisielice (15,5km), kier. stacja [[Bahnhof Wilkau|Wilkau]] (2013r.)
 +
</gallery>
 +
 +
  
 
[[Kategoria:Koleje w powiecie kwidzyńskim]]
 
[[Kategoria:Koleje w powiecie kwidzyńskim]]

Wersja z 14:50, 8 mar 2013

Przebieg nieistniejącej linii kolejowej


Linia kolejowa Kwidzyn - Kisielice została wybudowana przez Pruskie Koleje Państwowe z upoważnienia z dnia 3 lipca 1896 r. Otwarcie nastąpiło 15 stycznia 1900 roku. Była to linia jednotorowa znaczenia lokalnego o normalanym rozstawie szyn. Jej długość wynosiła 28,6 km.

Na trasie powstały następujące stacje:

  1. Miłosna (dawn. niem. Bahnhof Liebenthal) – na 3 km trasy,
  2. Krzykosy (dawn. niem. Bahnhof Kröxen) – 8,4 km,
  3. Rozajny Wielkie (dawn. niem. Bahnhof Groß Rosainen) – 13,6 km,
  4. Wilkowo (dawn. niem. Bahnhof Wilkau) – 20, 2 km,
  5. Łodygowo (dawn. niem. Ludwigsdorf) – 23,7 km.

Według rozkładów z 1903 roku pociąg pokonywał trasę w 56 minut.

Z dniem 1 stycznia 1945 linia została zamknięta dla ruchu pasażerskiego. Niewiele później, bo prawdopodobnie w maju lub czerwcu wspomnianego roku, została ona rozebrana przez Armię Czerwoną na odcinku Kisielice – Krzykosy (prawdopodobnie razem ze stacją), stąd dopisek w rozkładzie jazdy z 1946 r.: „Na odcinku Kisielice – Kwidzyn pociągi na razie nie kursują”.

W końcu lat 40-tych XX wieku był plan odbudowy, ułożono nawet rozkład jazdy, ale zabrakło funduszy.

Istniejący do lat 50-tych odcinek o długości 8 km był jeszcze wykorzystywany jako bocznica, m.in. na Miłosną odstawiano stare wagony towarowe. Później ten odcinek skrócono do stacji Miłosna, a około 1971 roku, kiedy budowano bocznicę do Celulozy, rozebrano dalszą część, tak że obecnie zostało tylko około 2 km (licząc od osi stacji Kwidzyn).

Nad dzisiejszą ulicą Sportową znajdywał się stalowy wiadukt. Przebiegał on ukośnie do osi drogi i był prostą konstrukcją belkową nitowaną, opartą na ceglanych przyczółkach. Niektórzy kwidzyniacy jeszcze go pamiętają. Wraz z rozbudową miasta w celu poprawienia widoczności rozebrano go w całości wraz z przyczółkami i fragmentami nasypu, prawdopodobnie w latach 1986 - 1989.

Zachowały się skany rozkładów jazdy pociągów na tej linii z roku 1903, 1944 i 1946.

Do najciekawszych obiektów inżynierskich na trasie zaliczyć można most nad rzeką Liwą znajdujący się w pobliżu stacji benzynowej Orlen w Kwidzynie. Na planowane wysadzenie mostu wskazują komory minerskie znajdujące w środkowych filarach. Most ten, choć mogłoby się tak wydawać, nie został wysadzony ani „zarwany”. Część nasypu została rozebrana, a jedna z kwidzyńskich firm przebudowująca ulicę Słowackiego zagospodarowała ziemię z nasypu jako darmowe źródło kruszywa, żwir natomiast został wykorzystany do budowy osiedla Zatorze II. Na całej trasie ocalały jeszcze dwa wiadukty w Krzykosach i Limży, oraz jeden ceglany łukowy most na Gardędze. Nie ocalały wiadukty w Klecewie.


Galeria


Widok współczesny